Alternativ påskrunda

Nu är påsken slut och vardagen är här igen. Avslutningen på påsken kan jag inte undanhålla er. Det blev ju ingen konstrunda i år utan vi valde en annan runda.

Vi startade från Uppsala i arla morgonstund och åkte med Eckerölinjens buss till Grisslehamn där vi tog färjan över till EckeröÅland.

En trevlig chaufför körde bussen i vinterväder. Det snöade i Uppsala och snöfallet tilltog vartefter. Vid Hallstavik var vägen helt snötäckt men vi kom fram i god ordning till färjan.

Det var inte så mycket folk som köade till båten utan det gick smidigt och snabbt att komma på båten. Båtresan tog inte mer än två timmar och det var inte många resenärer som gick av på Eckerö för vidare befordran till Mariehamn.

Långt senare förstod vi varför. De flesta resande stannade på båten och återvände till Sverigen omgående.

De åt, spelade på apparater, handlade i taxfree-butiken bland annat.

Vi och några till (fem personer) åkte buss till Mariehamn där vi hade bokat hotell för en natt. Vårt hotell (Savoy) var beläget mitt i stan. Jättebra hotell men det märkliga är att hotellet saknade personal. En person checkade in oss och upplyste samtidigt att hotellet sedan skulle vara obemannat. Frukosten serverades på Hotell Pommern, ca 100 meter bort. Som noterat, märkligt, men det funkade jättebra.

Vi tillbringade dagen på promenad. Allt var stängt vilket var trist. Inte ens kaféer var öppna. Några restauranger fanns öppna vilket var tur för oss. När vi promenerat färdigt (vilket gick snabbt) valde vi att besöka Dinos restaurang. Vi kolla de på Tripadvisor (nätet) och Dinos fick mycket beröm av tidigare gäster.

”Dino’s är en populär kvarterskrog vid Lilla Torget i Mariehamn som drivs av krögaren Cia Borg. Dino’s öppnade våren 2003 och håller öppet året runt.

I det gamla trähuset från 1860-talet finns en mysig restaurang med plats för 80 gäster och en rockbar med skön atmosfär och live rockband.”

En god middag med efterföljande ostbricka fick oss mätta. Mycket bra mat och trevlig service till ett hyggligt pris blir omdömet. Lokalen var dessutom otroligt fin med foton på tidigare legendarer inom musikbranschen. Svårt att ta bilder med tanke på övriga gäster men här bjuder jag på en interiörbild.

Efter det gick vi till hotellet och sov gott i sköna sängar. Ett plus extra får hotellet för att det fanns vattenkokare och kaffe och thé på rummet.

När morgonbestyren var avklarade gick vi iväg till Hotell Pommern.

Vi åt en fantastisk frukost där det fanns allt och mer därtill.

Trevlig personal som informerade att det gick bra att förvara bagage i deras bagagerum i väntan på bussen till färjan på eftermiddagen.

Vad skulle vi nu hitta på? Vi har varit i Mariehamn tidigare. Närmare bestämt för 26 år sedan! Vi kände inte alls igen oss utan det var som om vi var där för allra första gången. Staden är liten, mycket liten. Trots det lyckades vi gå utmed standpromenaden, i stan flera varv och in i den enda öppna gallerian som fanns. Även denna dag (annandag påsk) var allt stängt. I gallerian fanns endast en restaurang och affären Esprit öppen. Hur trist som helst. Till det kom att vädret var bitande kallt med nordanvindar som gjorde att vi frös till is (nästan). Vi hittade i alla fall ett öppet ställe: Sjöfartsmuséet. Intressant litet museum.

Efter den lilla utflykten återvände vi till Hotell Pommern för att hämta vårt bagage och sedan vänta på bussen till färjan.

I väntan på bussen kunde vi värma oss något i solen tillsammans med gumsarna som stångades hej vilt.

Eckerölinjen har trafikerat Ålands hav i många år. De har endast en färja men den går i skytteltrafik mellan Sverige och Åland.

Här en modell av ett av de första fartygen. Nu är färjorna betydligt större.

Vi hade missat att förbeställa bord till färjans påskbuffé vilket gjorde att vi nervöst snabbade oss på färjan och kom först i kön till den fina matsalen Bornholm. Ingen fara alls, det var inte många som skulle äta buffén. Vilken mat! I mesta laget förstås, men vi åt både förrätt (lax, räkor och annat gott), varmrätt(er) och dessert (bakelser, ostar mm) för en ganska billig penning. Här kan vi tala om sjöpriser. Mycket prisvärt tyckte vi.

Inte endast gott och billigt – trevlig personal förhöjde även de stämningen.

Dags att avsluta påsken och firandet denna gång. Vi är jättenöjda med ALLT utom vädret och staden Mariehamn. Kallt, blåsigt och stängt kan man sammanfatta. Bättre att satsa på Mariehamn under sommaren.

Positivt var själva resan med både buss och båt. Jag trodde inte jag skulle gilla det alls utan såg mest fram emot att vara i Mariehamn. Så fel man kan ta! Det blev tvärtom. Resan var höjdpunkten tillsammans med hotell(en). En ytterligare sak att notera är priset för buss- och båtresan tur och retur: 60 kr per person. Kan det bli billigare? Knappast! Ytterligare plus för båtresan är naturligtvis utsikten.

Ålands hav

4 reaktioner på ”Alternativ påskrunda

1. Härligt att åka på en tur så där. Synd bara att allt var stängt. Jag har upptäckt att både Åland och Finland är mycket duktigare än vi på att ha stängt under storhelger. Märkte det när jag vari i Finland under en midsommar. Tursamt nog fanns allt jag behövde på båten. 🙂

2. Eckerölinjen är bra! Vi åkte i mars, otroligt lite folk då med! Men god mat.
    I sommar har vi tänkt att fara runt på ön, och alla dess öar. Det vet jag är vackert!!