Att handla på nätet

Det fungerar bra för det mesta att handla på nätet. Vissa leverantörer är snabbare än andra. Vi handlar basvaror och lite annat numera från MatHem.se efter det att Mat.se slutat att leverera där vi bor. MatHem har haft svårt med leveranstiderna under sommaren men nu har det ordnat sig till det bättre. Vi ”månadshandlar” på nätet och kompletterar i butiker nära oss vid behov. Allt detta för att inte behöva besöka butiker så ofta och endast på tider då det inte är många människor i affärerna. För det mesta funkar det jättebra med MatHems varor men vid senaste leveransen var vi inte alls nöjda med en påse potatis. Är det något att skriva om tycker ni? Knappast! En påse potatis à 22 kr i en leverans för ca 1 700 kr. Men, men – rätt ska vara rätt.

 

I påsen fanns ett par ruttna potatisar. Gissa om det luktade!

Reklamation direkt och MatHem kompenserar med 50 kr vid nästa leverans. Tack för det!

 

 

Eftersom jag inte varit i någon butik sedan i mars månad har behov av något enstaka klädesplagg gjort sig påmint. Jag brukar inte skicka efter kläder men nu tänkte jag göra ett undantag och fann en tunika (eller vad det är) på nätet. Verkade bra och jag slog till.

”Köp nu! 100% moderiktiga . Stor kollektion online . alla trender . Köp snabbt och säkert. Gratis frakt. 24 timmars LiveChat. Kundorienterad. 5-stjärniga Service. Snabbt svar. Mycket engagerade. LiveChat. Lätt kommunikation.
Klänningar – från 226,00 kr – 3000+ Stilar,,,,”
  • Snabbt och säkert: idag ca 14 dagar efter beställning har fortfarande inte varan kommit.
  • Gratis frakt: vid närmare koll på beställningen hann jag att 55 kr uttas i frakt.

I beställningsbekräftelsen kan man följa varan och jag gjorde en intressant upptäckt. Varan skickas från Hong Kong till Kina och sedan till Nederländerna och därefter till södra Sverige. Därifrån till Uppsala. Såklart att det tar tid. Inte vad jag kallar snabbt. Om jag förstått denna jorden-runtresa tidigare hade jag ALDRIG beställt något från företaget. Jag vill inte ha något som företar resor som denna. Det är svårt att överblicka detta i företagets annons men i fortsättningen ska jag vara extra observant.

Tyvärr är det svårt att hitta kläder (och annat) som inte är tillverkat i Asien oavsett om det är ett svenskt eller nordiskt företag som saluför varor.

Problematisk är också att många klädföretag gått i konkurs denna trista vår och sommar.

12 reaktioner på ”Att handla på nätet

  1. Vi brukar handla med hemkörning från ICA Maxi Stenhagen, men ibland vill man ju ut och klämma och känna själv. Som billösa lär vi nu få beställa en del hemkörning av tunga varor som kattmat och kattsand. En gång fick vi rutten sallad från Maxi. Jag la ut en bild på Insta och skrev några rader. HEPP så kom ett DM med besked om ersättning! En annan gång fick vi fel kattsand, den vi beställt hade ersättningsvaror och då blev jag jätteirriterad eftersom det var en helt annan typ av sand än den smarta vi använder (klumpbildande och svagt doftande).
    Bra att hemkörning finns!!!

    Gilla

      1. Thuns har inte längre bokningsbara tider för riskgrupper. Trist för det hade passat mig. De rekommenderar tid då de öppnar (kl 09.00) som bästa tid att handla ”riskfritt”. Vi får se hur det blir med inköp där.

        Gilla

  2. Jag har gjort samma misstag, dvs köpt från samma företag. När topen kom äntligen fram gick den knappt på mig trots en XL-storlek. Normalt har jag storlek 42/44.
    Numera köper jag alla mina kläder hos Klingel (https://www.klingel.se/) som också har nätbutik i Finland. Leveranstiderna kunde gott vara kortare, men kvalitet och storlekar är helt OK. 🙂

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s